torsdag 18 december 2008

Jakten på julskinkan

Imorgon ska jag fara Tromsø runt å leta efter den perfekta julskinkan. Nej, var att överdriva. Ska bara försöka hitta en som inte är kokt eller rökt. Fattar inte vad det är med norrmän, allt e så förbaskat rökt, t.o.m. falukorven. E d konstigt att jag importerar den från Sverige?! När det gälle skinkan kan jag ju alltid gå till slaktaren, men där kostar skinkan fläsk. Tog 269kr kiloet sist jag tittade. Kan ju inte gärna köpa skinka för 6-800 kr, där går gränsen. Tror hederliga gamla Ica kan ha. Naturligtvis överlever jag med en färdigkokt skinka, men nu när mor&far kommer vill jag gärna kunna göra det som vi brukar göra hemma, bl.a. steka skinka 23 december. Nu blir den visserligen stekt på förmiddagen, eftersom vi ska bort på middag på kvällen, men vi kan steka skinka till lunch.
Vet inte vem som glädjer sig mest att mor&far kommer, de som ska resa hit, trollet för att älskade mormor ska komma (älskar bara mormor i dessa dagar) eller jag som får fira svensk jul med svensk julmat. Pinnekjøtt och ribbe kommer inte över tröskeln till vårat hus den här julen!

4 kommentarer:

Aggie sa...

Jeg savner Julmust!

Chrissan sa...

Till jobbet häromdan köpte vi skinka för 69.90 kilot. Skitgod var den!
Kan inte mamma o pappa ta med sig en skinka då!?
Fast det blir kanske dyrare än att köpa där...om de måste betala för övervikt...
Och du. I natt drömde jag om min o Timeas resa till er. Fast jag kom inte ens till Arlanda...

Emigranten sa...

Hei Aggie! Mamma tar med julmust til oss når de kommer på mandag. Blir stas!

Emigranten sa...

Jag fick ge upp med att hitta en skinka som inte var kokt och heller inte røkt. Blev færdigkokt før 49.90 kr kilot. Blir sækert bra.

Du behøver inte oroa dig før resan, det kommer att gå så bra. Tænker att du och Timea får ta våran sæng.